Adjuntamos el Manifiesto en defensa de la Filosofía que el grupo Doxa hará público estos días, tras las alegaciones que presentaron al Anteproyecto de Decreto de ESO y Bachillerato en Galicia. El Manifiesto será entregado en la Consellería de Educación el 27 de abril en acto público.
MANIFESTO EN DEFENSA DA FILOSOFÍA
Grupo DOXA de Filosofía — abril 2015
Diante da inminente implantación da Lei Orgánica de Mellora da Calidade Educativa (LOMCE) no Bacharelato (1º curso) no ano académico 2015-2016, o Grupo Doxa considera necesario informar do seguinte:
A LOMCE elimina tres das catro materias obrigatorias que viñan compoñendo o ciclo completo dos estudos de Filosofía na Educación Secundaria (a “Educación para a Cidadanía” de 2º da ESO, a “Educación Ético-Cívica” de 4º de ESO, e a “Historia da Filosofía” de 2º de Bacharelato) e deixa só unha materia obrigatoria (a “Filosofía” de 1º de Bacharelato), o que supón unha redución do 75% do currículo de Filosofía. É o recorte máis duro e inxustificado que sofren os estudos de Filosofía en toda a historia da democracia española e destrúe o que foi un alicerce básico do sistema educativo español durante o tres últimas décadas.
OBSERVAMOS que este recorte entra en contradición cos obxectivos formativos declarados no preámbulo da LOMCE e contradí tamén as recomendacións da UNESCO.
ESTIMAMOS que os desafíos do mundo contemporáneo complexo, cambiante e incerto requiren dotar a xuventude de instrumentos conceptuais sólidos para comprender as crises profundas que enfrontamos e para construír novos paradigmas éticos. A Filosofía, en tanto exercicio de reflexión racional e crítica, é quen pode proporcionar eses instrumentos que permiten o desenvolvemento dunha racionalidade e a construción de valores compartidos nunha sociedade cada vez máis multicultural.
LEMBRAMOS que a actividade filosófica ten unha longa e sólida tradición académica, independente das diversas ideoloxías políticas e das distintas confesións relixiosas, e constitúe un trazo de identidade imprescindible da cultura occidental e un dos alicerces fundamentais de calquera sistema educativo democrático.
CONSIDERAMOS que os estudos de Filosofía proporcionan ao estudante catro tipos de formación: a) unha formación instrumental no uso rigoroso da linguaxe oral e escrita, e na comprensión de conceptos e problemas, o que o axuda a mellorar as súas capacidades de razoamento e comunicación; b) unha formación transversal e interdisciplinar, que lle permite conectar os diversos saberes do currículo e desenvolver unha maior capacidade de xuízo para afrontar a complexidade do mundo contemporáneo; c) unha formación histórica básica sobre os grandes sistemas de pensamento que configuraron e seguen a configurar a identidade cultural de Occidente; d) e, por último, unha formación integral que o axuda a conciliar o coñecemento, a moral e a sensibilidade, e que é imprescindible para a súa maduración persoal e cualificación profesional.
INFORMAMOS que diversos estudos empíricos revelan que o alumnado que cursa estudos de Filosofía obtén mellores resultados académicos nas probas de avaliación de competencias.
POR TANTO, a supresión desas tres materias filosóficas suporía frustrar unha formación integral do estudante e minguar a súa capacitación persoal e profesional, e comportaría, en contra do que pretende a mesma LOMCE, unha diminución da calidade do sistema educativo español.
ADEMAIS, a súa supresión pode supor un duro golpe ao exercicio da profesión filosófica en Galiza, o que suporía unha perda gravísima para a cultura galega, para a liberdade de pensamento e para a calidade democrática deste país.
Por todo iso, pedimos ao Sr. Conselleiro de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria que:
-
Aumente nunha hora a carga horaria da “Filosofía” do 1º curso.
-
Propoña a “Historia da Filosofía” do 2º curso do Bacharelato como “materia específica obrigatoria” para todas as modalidades de Bacharelato, cunha carga horaria non inferior a 3 horas semanas.
2 thoughts on “Manifiesto y acto en defensa de la Filosofía organizado por el grupo Doxa”