Red Española de Filosofía
  • ¿Quiénes somos?
    • Junta Directiva
    • Comisiones
    • Miembros
    • Estatutos
  • Noticias
  • Actividades
    • Defensa de la Filosofía
    • Congresos y Jornadas
    • Seminarios y cursos
    • Festivales de Filosofía
    • Publicaciones y presentaciones
    • Laboratorio Filosófico sobre la Pandemia y el Antropoceno
  • Documentos
    • Comunicados
    • Artículos
    • Debate abierto: Valores cívicos y éticos
    • Educación
    • Universidades
    • Investigación
  • Enlaces
    • Bibliotecas
    • Recursos
    • Revistas y convocatorias de artículos
    • Publicaciones
    • Empleo y premios
  • Contacto

Red Española de Filosofía

Busca en esta web

MANIFIESTO en Catalunya por la presencia de la filosofía en la enseñanza

  • Acciones
  • Defensa de la Filosofía

MANIFEST

Per la presència de la filosofia en l’ensenyament

Al Govern i al Parlament de Catalunya

Els signants ens adrecem als governants del nostre país per sol·licitar que en la llei d’ensenyament i en el currículum català, la filosofia hi sigui contemplada en tota la seva dignitat i expressió.

ASSUMIM

1.- La crida feta pels professors i intel·lectuals italians (Appello per la filosofia, 1992): “Dirigim una crida a tots els parlaments i governs del món perquè vingui confirmat i reforçat, o introduït a ple dret, en totes les escoles l’estudi de la filosofia en el seu curs històric […] com a premissa indispensable per un autèntic encontre entre els pobles i les cultures i per la fundació de noves categories que superin les contradiccions actuals i orientin el camí de la humanitat vers el bé.”

2.- La Declaració de París (1995): “Confirmem que el foment del debat filosòfic en l’educació i en la vida cultural constitueix una aportació primordial a la formació dels ciutadans al posar en exercici la seva capacitat de judici, que és fonamental en tota democràcia.”

3.- El pronunciament de la UNESCO (2005): “La filosofia és una escola de llibertat que no només elabora instruments intel·lectuals que permeten analitzar i comprendre conceptes fonamentals com la justícia, la dignitat i la llibertat, sinó que també crea la capacitat per pensar i emetre judicis amb independència, incrementa la capacitat crítica per emprendre i qüestionar el món i els seus problemes i fomenta la reflexió sobre els valors i els principis.” La mateixa UNESCO hi continua insistint en l’informe La filosofia, una escola de llibertat (2007).

4.- Els anteriors documents que s’han presentat al Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya (Document per a la dignificació de la Filosofia al nou batxillerat, 2008, signat per totes les universitats i entitats catalanes amb estudis de Filosofia, els manifestos de Tarragona (2014), Vilafranca del Penedès (2015) i el de Vic (2016)

CONSIDEREM

Que la presència de la filosofia en la formació i en l’ensenyament permet als infants i als joves no només descobrir l’existència d’una disciplina acadèmica, sinó fomentar uns hàbits en el seu comportament intel·lectual, així com educar una mirada a la vida, tant personal com col·lectiva.

Que és important estimular en els joves un pensament propi, afavorir la comprensió de la realitat com un fet complex, fomentar la crítica i l’autocrítica com actituds que ajuden a ser prudents i tolerants o cercar un punt de raonabilitat com a espai  de trobada entre posicions discrepants. La filosofia al batxillerat no només és una assignatura, és també una manera de presentar un estil de vida.

DEMANEM

Que en la llei d’Ensenyament de Catalunya la filosofia tingui un paper clau en tot el currículum docent.

Que sigui present en els cursos on es formen els criteris essencials per esdevenir, posteriorment, ciutadà lliure i crític (a l’ESO, al Batxillerat i a la Formació Professional.

Que no sigui una assignatura optativa i que tingui un creditatge suficient perquè la formació de l’alumnat sigui de qualitat.

Barcelona, febrer de 2017

SIGNA ARA!

https://manifestfilosofia.wordpress.com/

Post navigation

I Concurso de relato filosófico: Colaboración de la REF y la Fundación Escritura(s) → ← I Encuentro de la Red Iberoamericana de Filosofía

Deja una respuesta Cancelar la respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

  • Procesos y cambios, taller filosófico
  • Curso virtual «La razón poética de María Zambrano
  • Seminario Nietzsche Complutense
  • Metodologías participativas y Cosmovisiones indígenas
  • II COLOQUIO ANUAL DEL SEMINARIO SOBRE TECNOLOGÍA Y FILOSOFÍA HISPANOAMERICANA

AEEFP AMZET call for papers CBA cfp educación feminismo fenomenología filosofia en secundaria filosofía Filosofía en la Calle Filosofía y literatura Fundación BBVA género HERCRITIA IFS-CSIC INEAH José Sanmartín Esplugues kant libros llamada a artículos llamada a la participación LOMLOE mujeres filósofas Nietzsche Olimpiada Filosófica plaza y valdés premio presentación de libro SCIO The Conversation trotta UAM UCM UGR ULL UMA UNED UNIZAR US usal UV Wert ética ética en la ESO

Funciona con WordPress | temaLive Portfolio